شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 11 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۳۰:۰۰

سال اقدامات همه‌ جانبه برای توسعه صنایع دریایی

باشگاه خبری فراساحل: حوزه دریا و امور مرتبط با آن طی سال‌های اخیر و به‌ تدریج در كانون توجه قرار گرفته است و فعالیت‌های مختلفی برای بهره‌برداری مناسب‌تر از این مزیت‌های كشور در حال انجام است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌نیوز، خوشبختانه در سیاست‌های برنامه ششم اشاره مناسبی به امور دریا و لزوم توسعه صنایع دریایی نیز شده است و امیدواریم در تدوین نهایی برنامه ششم بتوان احكام موثری برای توسعه این صنعت لحاظ كرد. به نظر می‌رسد در سال 95 اقدامات و رویدادهای بسیاری باید مدنظر قرار گیرد و جامعه دریایی لازم است به این رویدادها و اتفاقات حساس باشد و از این موارد برای توسعه دریایی كشور بهره‌برداری كند. از یك سو با شرایط جدید بین‌المللی و توافقات صورت گرفته ارتباطات خارجی در حال افزایش است و هیات‌های بلند پایه‌یی از كشورهای مختلف به ایران آمده و مقدمات همكاری‌های بلندمدت در حال تدوین است، در این راستا باید صنعت دریایی كه یك صنعت بین‌المللی است حداكثر استفاده از شرایط فوق را ببرد.


بر این مبنا امیدواریم انجمن مهندسی دریایی نیز در این راستا اقدامات درخور و شایسته‌یی را انجام دهد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در نمایشگاه Smm هامبورگ آلمان حضور گسترده‌یی برای صنایع دریایی كشور، همچنین در بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی كه در كیش برگزار خواهد شد، برنامه‌ریزی شده است. از سوی دیگر تلاش‌هایی در حال انجام است تا از طریق وزارتخانه‌ها و اتاق بازرگانی در مذاكرات آتی، حوزه دریایی به صورت جدی مطرح و فعال شود. همانطور كه اشاره شد، لازم است در برنامه ششم، زمینه‌سازی متناسبی صورت گیرد و از این رو تعامل با سازمان مدیریت و مجلس شورای اسلامی ضروری خواهد بود، به خصوص اینكه نمایندگان جدیدی به مجلس راه یافته‌اند و باید در این راستا بتوانیم آنها را با حوزه دریا و مسائل آن سریع‌تر آشنا كنیم. برای دستیابی به این خواسته، مواد ترویجی خوبی تدوین و برنامه‌ریزی شده و انجمن مهندسی دریایی ایران سعی خواهد كرد در تمام این زمینه‌ها همكاری و مشاركت فعال داشته باشد. برگزاری جشنواره دانش‌آموزی دریا، همچنین مسابقات دانشجویی شناورهای هوشمند از این جمله هستند. اینگونه فعالیت‌ها می‌توانند بخش دریایی كشور را بیشتر و بهتر به جوانان و نسل آینده معرفی كنند.


توسعه حمل و نقل دریایی به دلیل افزایش ارتباطات بین‌المللی كشور در سال 95 صورت خواهد گرفت و باید توجه داشت كه این رشد بسیار سریع خواهد بود، چرا كه به‌طور متوسط رشد حمل و نقل ایران حدودا دو برابر رشد اقتصادی كشور است، به عبارت دیگر اگر برای سال 95 حدود 5درصد رشد اقتصادی تخمین زده شود، رشد حمل و نقل دریایی تا 10درصد خواهد بود، برای همین، نیاز به توسعه قابل توجه ناوگان دریایی برای حمل و نقل وجود دارد. موضوع مهم دیگر در زمینه ظرفیت‌های صنعتی برای ساخت و تعمیر كشتی است، این ظرفیت‌ها به صورت قابل توجهی در كشور به وجود آمده است و امیدواریم با برنامه‌های وزارت صنعت، تسهیلات مالی كه مصوب كرده‌اند را بتوان دریافت كرد و وام‌های مناسبی برای عقد قراردادهای كشتی‌سازی در نظر گرفته شود، ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه به این حوزه بوده و در غیر این صورت وابستگی كشور به خرید و ساخت كشتی در خارج از كشور ادامه پیدا خواهد كرد.


در بخش شیلات، برنامه‌های خوبی برای توسعه پرورش ماهی در قفس، همچنین نوسازی ناوگان صیادی وجود دارد كه امیدواریم با استفاده حداكثری از توان داخلی انجام گیرد. در بخش نفت و گاز نیز اگرچه قیمت نفت، افت كرده است ولی پروژه‌های توسعه‌یی، بازسازی و تعمیراتی متعددی در خلیج فارس وجود دارد كه می‌توانند با سرمایه‌گذاری مشترك خارجی به سرانجام برسند. خوشبختانه عمده این نوع پروژه‌ها در سال‌های اخیر و توسط پیمانكاران داخلی به اجرا در آمده و امیدواریم این روند تقویت شود.


در حوزه علمی و فناوری‌های دریایی نیز اقدامات بسیار جدی صورت گرفته و خوشبختانه جایگاه اول منطقه در این بخش متعلق به ایران است، تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی كشور و سند جامع توسعه دریایی كشور در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، همچنین تدوین سند جامع توسعه دریایی كشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال 94 صورت گرفت، امید است در سال 95 و با وجود چنین اسنادی تعامل بیشتری بین مراكز علمی و صنعتی در جهت توسعه فناوری‌ها و ارتقای جایگاه علمی كشور صورت گیرد. انجمن مهندسی دریایی ایران با توجه به جایگاه تخصصی در حوزه دریا برنامه‌هایی را مصوب كرده است.



  کد خبر : 1414
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :